2014. december 17., szerda

Belgiumi terhesgondozás

Sokan kérdezitek tőlem,hogy  mivel  különb  az itteni  ellátás,mint  az otthoni.Hát a különbséget  nem  tudom,mert otthon nem  jártam sosem  terhes  gondozásra,nincs összehasonlítási alapom,de  azt letudom  írni,hogy az én  esetemben itt,hogy zajlanak a dolgok  már  7 hónapja.

Mikor  megtudtuk,hogy babát  várunk,akkor mentünk a  jelenlegi  dokimhoz  2.  alkalommal.Ezt a dokit  úgy találtam,hogy  a  sok éves gyötrődés  és kezelések  ellenére  sem  jött a baba,kezdtem azt gondolni,hogy  akihez addig  jártam,az csak  töm  és  töm  a  "gyógyszerekkel",de  fogalma  nincs róla,hogy  valójában mit is kellene kezdeni a helyzettel.Vagy ha van  is,jó így  neki,hogy havonta  járok  és kész,majd csak egyszer  összejön,vagy nem,különösebben nem  hiszem,hogy foglalkoztatta a dolog.Ez  egy  belga  orvos volt,itt a helyi  klinikán.Szóval mikor ebből elegem lett,találtam  a  neten egy  magyar  szülésznőt aki itt dolgozik Brüsszelben,és tanácsot kértem  tőle,kaptam is,és  mellékelte  a nőgyógyász kollégájának a  fb oldalát,aki  szintén  magyar,együtt  praktizálnak.Már  ekkor  éreztem,hogy végre valami...nem nagy dolog,de  legalább egy  nyelvet beszélünk és megértem,hogy mit mond,végre....
A magán  rendelésére  kezdünk el járni,első alkalommal tehát,mikor  még  nem  volt baba a pociban,de elmentünk,megismertük személyesen,rákszűrés ,vizsgálat,elbeszélgetés miegyebek. Második alkalommal már  akkor mentünk (rá 2 hónapra) , mikor már  pozitív volt a teszt.

Tehát,a magán rendelője Brüsszelben található,tőlünk  olyan 70-80 km,de nekünk  mindenképpen megéri  felutazni,eddig egyszer sem  csalódtunk a dokiban.
A  rendelő  egy  lakás,egy társasház földszintjén.Csengetés után,nyílik a kapu,és a bejáratnál egy fiatalember fogad rendszeresen,vagy pedig a szülésznő akivel legelőször felvettem  a  kapcsolatot.A váró  egy pici helység,4-5  székkel,asztalkával,újságokkal,magyar személyek  névjegyeivel (kozmetikus,masszőr,pszihológus),de  nem  nagyon szoktunk  unatkozni,mert  vagy gyorsan sorra kerülünk,vagy pedig  jó a társaság  és beszélgetünk , hisz olyan  ritkán  találkozunk  magyarokkal  másutt.

Nem  tudom,hogy  más esetben ,ha  mondjuk a klinikán keresztül jártam  volna  teherbeesés  után is  orvoshoz,volna e  védőnő és egyéb  dolgok,mint  amik  otthon vannak,de itt  így  nem  kell mennem sehová,nem  zaklat senki,havi  1x  kell így Brüsszelbe menni a  dokihoz és ennyi.Nincs kis könyvem,minden  véreredményt  megkapok postán,illetve a dokim  is, vagy email-ben vagy postán  ő  is,de nekem  sosem kell vinnem semmi eredményem,mikor  megyek,neki  már a  gépében az adatok.Az esetleges vérvételeket a helyi  klinikán szoktam  lerendezni,sosem vártam még 5-10 percnél többet,az az egy  biztos,hogy nem olyan a kórházakban az ellátás és  a hozzáállás sem  mint  Magyarországon,gyors,pörgős,dinamikusan zajlanak a dolgok,eddigi tapasztalataim  szerint.
Minden  alkalommal,tudja a  doktor úr,hogy ki  vagyok,de gondolom  a  kismamáira több  energiát fektet mint a sima  pácienseibe,de  sosem  kell  olyanon aggódnom,hogy  olyat kérdezek,amivel összezavarom,mert azt sem  tudja ,hogy a  sok közül melyik  is vagyok.Mindig tisztában van  vele,hogy hányadik héten járunk,hogy mikor voltam  utoljára,hogy miket csinált utoljára,hogy milyen panaszom volt  utoljára,ha  volt  egyáltalán,de tényleg mindent tud,nagyon kedves és barátságos,úriember.Nem  egy  merev típus,szeret poénkodni,és  amikor  a helyzet adja,akkor meg is teszi,csak,hogy mi se érezzük  cseppet se feszélyezettnek a  hangulatot.
Minden  alkalommal mér vérnyomást,minden alkalommal pisiltet és  gyorstesztel,minden alkalommal kérdezi a vércukrom,minden alkalommal kérdezi a súlyom,minden alkalommal bent vagyunk vagy fél órát,a  vizsgálaton kívül minden fontos és kevésbé  fontos dolgot  is áttudunk vele beszélni,sosem kapkodja ,vagy sürgeti el a dolgokat,mindig alapos,oda figyel rám és a babára,maximálisan,ezt érzem.Az egyetlen,illetve két hely ahová szokott küldeni és nem  ő végzi,mert nem az ő  szakterülete,az az egyik  mint említettem  a vérvétel,a másik pedig a diabetikus.Ugyanis a terhességem legelső vérvételekor,magasabb lett az éhgyomri vércukrom mint a felső határ,és  azóta is  2 naponta mérem.Persze rögtön elküldött a következő alakalommal cukor terhelésre,ami már  jó lett,és  azóta  is szuper minden 2. nap a cukrom,de jobb vigyázni.Nem vagyok terhességi cukorbeteg,de  diétát kell tartanom,hogy ne is legyek az.Jobbnak látja a doki  ha megelőzzük  a  problémát,így vigyázunk a terhesség eleje óta,de nem  is híztam egyébként még 1  kilót  sem.Tehát ennyire alapos és  odafigyelő.Két alkalommal  volt olyan,amikor nem tudom eldönteni,hogy vajon otthon ezt a nődoki csinálta volna e,vagy elküldött  volna a házi orvoshoz ,vagy mi lett volna ha nem  hozzá járok.Az első esetet  talán a helyére tudom  rakni,mert  hát nagy valószínűséggel ezt a  vért  is ott vették volna le otthon  ahol a  többit,de ebben  az esetben,itt  a mi esetünkben,maga a  doki vette le a vért.Méghozzá  a  12.héten a down szűréshez .Ott a  magán rendelésen intézte a  dolgot,nem cicózott,eret keresett,és már csapolt is.Aztán az eredmény a  szokásos módon  kijött postán  és neki is megvolt a  legközelebbi alkalomkor,már a számítógépében.A másik ilyen eset a 27.heti vizsgálat volt,mikor egy védőoltást  adott be nekem és Gabinak is,a  szamárköhögés ellenit.Azért kellett az emlékeztető  oltás,mert bár  mi kiskorunkban megkaptuk,védettek vagyunk  ellene,de  hordozhatjuk,ugyanis itt  Belgiumban,régen nem  voltak olyan szigorúak az oltásokkal kapcsolatos szabályok,így nagyon  sokan meg sem kapták,vagy hordozói a betegségnek,ezáltal mi is azokká  válhattunk és amíg a baba  meg nem kapja világra  jövetele után,addig is védett általam,mert ez egy halálos  betegség a csecsemőkre nézve,és hát  itt  ez a  protokoll,hogy beadják a várandós  nőknek,illetve férjeiknek,akik a legközelebbi kapcsolatban lesznek a  babával születése  után.Tehát ez a  két eset volt,ami szerintem  még különbözhet az otthoni  ellátástól,hogy  nem  küldözget  ide-oda,leveszi ő,beadja  ő ,nem  szükséges  rohangálnom 2-3 helyre egy oltás vagy egy vérvétel  esetében.

Egyébként a rendelője ,szerintem  jól  felszerelt,nem a legmodernebb,de minden van,aminek  lennie kell,én tényleg  nem  tudok panaszkodni,Gabi minden alkalommal bent  lehet,sőt...általában nem  ketten megyünk,hanem  többed  magunkkal,épp  mikor-ki kíváncsi a Boriszra :) Sosem  volt  belőle  probléma,szívesen látja a családtagokat is,volt  már bent velünk Anyum,Tesóm,Gabim 2 húga is,szóval sosem  uncsi a Borisz les.Minden alkalommal volt,eleinte hüvelyi ultrahang,mostanában már csak hasi,de minden alkalommal,mutatja a monitort,hogy  mije látható éppen a képernyőn,minden alkalommal,alaposan leméri a  babát,átvizslatja  mindene szépen fejlődik  e,és minden alkalommal kapunk is róla  képet,hogy éppen mekkorák a méretei,illetve magáról  a babáról is szívesen ad,ha kérünk többet is  kapunk.


Ami esetleg még  érdekesség  lehet,hogy a 20-as hetek közepe-vége felé,itt be  kell  menni a  kórházba,és szobát kell  foglalni.Ezt előtte a biztosítóval tisztázni kell,hogy  milyen  szobában szeretnék majd feküdni,és a biztosítás  úgy lesz megkötve,ezáltal  a  kórházban is így kell  foglalni.Mi 2  ágyas  szobát foglaltunk.A  milyenségéről  majd utólag tudok csak nyilatkozni.

A  kórház  egyébként,amennyit láttunk belőle,nagyon modern és felszereltnek tűnt,bár  mi a recepciós pulton és az információs pulton kívül  semmit nem láttunk,mert a szülészetet nem mutatták  meg,de hát mondom,amit láttunk a kórházból,már az is kielégítő volt.Forgalmas brüsszeli utcára néző égig érő ablakok,belépve az ember nem is kórházban érzi magát,hanem inkább valami hotelben,bár  még abban sem voltam,olyan igaziban,olyan luxusban,de ez valahogy tényleg azt sugallta,hogy hotel,nem pedig kórház.Az információs pultnál kedves  tekintetű hölgy,bár törte a hollandot,de tesómmal megértették egymást,és végül elégedetten távoztunk.
Egyébként vannak napok,mikor van a kórházban körbevezetés,mármint a szülészeten,de hát annyira  nem  spirázzuk  túl a dolgot,majd meg látom,mikor  eljön  az ideje.


Hát nekem ezek  az eddigi tapasztalataim,ha kint lesz Borisz,megírom a kórházi élményeimet is,bár arról  sincs összehasonlítási alapom,mert nem,hogy nem szültem  otthon,de  még  kórházban sem voltam  otthon soha,vagy mikor  voltam,akkor nagyon pici  voltam  a  mandula műtétemkor és  nem  emlékszem...

Februárban tehát  írok majd az itteni kórházi ellátásról  is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése